• The Salad Project

Υγιεινή διατροφή: Οι μύθοι που πρέπει να σταματήσετε να πιστεύετε!

Η σωστή διατροφή, έχει άμεσο αντίκτυπο στη σωματική σου υγεία! Αν και μπορεί να αισθάνεσαι ότι οι συμβουλές για τη διατροφή αλλάζουν διαρκώς, αφού υπάρχουν πάρα πολλές απόψεις από δήθεν "ειδικούς", οι οποίες έχουν οδηγήσει σε διαστρεβλωμένες διατροφικές πεποιθήσεις και σε μια δήθεν "αλήθεια" γύρω από την απώλεια βάρους.

Η υγιεινή διατροφή είναι πολύ απλή και συγκεκριμένη. Είναι αυτή που παρέχει στο σώμα σου απαραίτητα συστατικά (υγρά, επαρκή αμινοξέα από πρωτεΐνες, λιπαρά, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και επαρκείς θερμίδες), υποστηρίζει τις ενεργειακές σου ανάγκες και σου δίνει θρέψη.

Με απλά λόγια, θα πρέπει να τρως λιγότερα, να κινείσαι περισσότερο και να τρως πολλά φρούτα και λαχανικά. Όλοι όμως έχουμε ακούσει ότι τα φρούτα παχαίνουν, γιατί έχουν ζάχαρη. Άραγε τελικά τι ισχύει? Πάμε λοιπόν να δούμε μερικούς από τους γνωστότερους μύθους για την υγιεινή διατροφή.




Μύθος #1 – «Πρέπει να βγάλεις τα λίπη από τη διατροφή σου»

Ο οργανισμός μας χρειάζεται λιπαρά, είναι κύρια ενεργειακή πηγή και βοηθούν επίσης να απορροφήσετε ορισμένες βιταμίνες και θρεπτικές ουσίες. Όποτε όμως ακούμε για τα λιπαρά, φοβόμαστε ότι θα οδηγηθούμε αυτόματα σε περιττά κιλά, σε χοληστερόλη και καρδιαγγειακά νοσήματα. Να διευκρινίσουμε, λοιπόν ότι, η υπερβολική κατανάλωση συγκεκριμένων λιπαρών, των λεγόμενων κορεσμένων, πράγματι έχει συνδεθεί με σημαντικά προβλήματα υγείας και χρόνια νοσήματα φθοράς. Ωστόσο, ορισμένα λιπαρά είναι ωφέλιμα! Τα «καλά» λιπαρά, δηλαδή τα ακόρεστα λιπαρά (μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα), ενισχύουν την υγεία μας και δεν πρέπει να λείπουν από τη διατροφή μας. Καλό λοιπόν θα ήταν, να μην παραλείψετε να εντάξετε στη διατροφή σας το ελαιόλαδο, το αβοκάντο, τα λιπαρά ψάρια, τους ξηρούς καρπούς, το ταχίνι και τον λιναρόσπορο.


Μύθος #2 – «Πρέπει να περιορίσεις τους υδατάνθρακες»

Με τις δίαιτες με χαμηλή (ή ακόμη και μηδενική) περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες να κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος, από ό,τι φαίνεται είναι η σειρά των υδατανθράκων να μπουν στο στόχαστρο. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα λαχανικά και οι ξηροί καρποί περιέχουν μια μικρή ποσότητα υδατανθράκων, μια διατροφή χωρίς υδατάνθρακες αποκλείει περισσότερα υγιεινά τρόφιμα, από οποιαδήποτε άλλη δίαιτα. Ενώ οι απλοί υδατάνθρακες (εντοπίζονται στα λευκά ζυμαρικά, το λευκό ρύζι, το λευκό ψωμί) έχουν την ιδιότητα να αυξάνουν απότομα το σάκχαρο στο αίμα σας και στη συνέχεια να το ρίχνουν εξίσου απότομα, αφήνοντάς σας πεινασμένους και χωρίς ενέργεια, οι σύνθετοι υδατάνθρακες (εντοπίζονται στα τρόφιμα ολικής άλεσης και τα όσπρια, ενώ τα φρούτα και τα λαχανικά λειτουργούν επίσης ως σύνθετοι υδατάνθρακες) είναι αναπόσπαστο κομμάτι μιας υγιεινής διατροφής, αφού επιβραδύνουν την πέψη, κρατώντας σας χορτάτους για περισσότερη ώρα.


Μύθος #3 – Η γλουτένη σου κάνει κακό


Η γλουτένη δεν είναι επιβλαβής για όλους και στην πραγματικότητα, πρέπει να τη βγάλετε από τη διατροφή σας μόνο εάν είναι απαραίτητο για κάποιον ιατρικό λόγο. Ουσιαστικά, η γλουτένη είναι απλά μια πρωτεΐνη που υπάρχει στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη. Κατά βάση, οι άνθρωποι που πρέπει να αποφεύγουν τη γλουτένη είναι όσοι πάσχουν από κοιλιοκάκη. Για τα άτομα με κοιλιοκάκη, η γλουτένη αποτελεί τοξικό παράγοντα και μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο λεπτό έντερο, οδηγώντας σε συμπτώματα όπως φούσκωμα, κοιλιακό πόνο, διάρροια, δυσκοιλιότητα, αέρια και εμετό. Παράλληλα, η καταστροφή του βλεννογόνου του εντέρου δυσχεραίνει την πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό.


Μύθος #4 – Όσες λιγότερες θερμίδες καταναλώνεις τόσο το καλύτερο


Υπάρχει μια τεράστια παρανόηση σχετικά με το ζήτημα των θερμίδων. Αν και πρέπει να ξέρεις πόσες θερμίδες καταναλώνεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, ειδικά όταν ακολουθείς κάποιο διατροφικό πρόγραμμα, ωστόσο το πιο σημαντικό είναι από ποια τρόφιμα παίρνεις αυτές τις θερμίδες κι όχι απλά πόσες θερμίδες παίρνεις. Ένα πρόγραμμα χαμηλό σε θερμίδες δεν είναι απαραιτήτως ένα υγιεινό πρόγραμμα.


Μύθος #5 – Τα φρούτα παχαίνουν


Τα φρούτα περιέχουν κατά κύριο λόγο φρουκτόζη, στην οποία οφείλεται και η γλυκιά τους γεύση. Στα καλοκαιρινά φρούτα, η φρουκτόζη μπορεί να συνοδεύεται και από μικρότερες ποσότητες γλυκόζης (την κοινή ζάχαρη), αλλά η ύπαρξη των φυτικών ινών, καθιστά την απορρόφησή της αργή, με συνέπεια να μην αυξάνουν απότομα τις τιμές ζαχάρου στο αίμα και στη συνέχεια να τις ρίχνουν εξίσου απότομα, αφήνοντάς σας πεινασμένους και χωρίς ενέργεια. Οι φυτικές ίνες μάλιστα μπορούν να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους, προκαλώντας κορεσμό και άρα ενθαρρύνοντας την κατανάλωση λιγότερων συνολικά θερμίδων.

Είναι γεγονός ότι τα φρούτα είναι τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες (σάκχαρα), ωστόσο, αναλογικά με τον όγκο τους και τον βαθμό κορεσμού της πείνας που προσφέρουν, περιέχουν σχετικά λίγες θερμίδες και μπορούν να μας παχύνουν μόνον εάν τα υπερκαταναλώσουμε. Ας μην ξεχνάμε ότι δεν υπάρχει τρόφιμο, πολύ περισσότερο φρούτο, που από μόνο του να ευθύνεται για το επιπλέον βάρος, καθώς και ότι ακόμη και φρούτα όπως οι μπανάνες, που συχνά κατηγορούνται ότι μας παχαίνουν, έχουν πολύ λιγότερες θερμίδες από τρόφιμα όπως τα γλυκά. Χάρη στη γλυκιά τους γεύση αντικαθιστούν τα γλυκά για όσους είναι γλυκατζήδες, με σαφώς λιγότερες θερμίδες και περισσότερα θρεπτικά συστατικά και βιταμίνες.


102 προβολές